Aby skrótowo przybliżyć temat Akeyi, stworzyliśmy FAQ tłumaczące podstawowe aspekty projektu.

Aby móc rozpocząć przygodę z Akeyą, polecamy przeczytać uważnie cały tekst, a następnie delektować się dalszymi źródłami.

I. Czym jest Akeya?

“Czas się toczy, Akeya trwa” – gyntafskie pozdrowienie; używane najczęściej gdy jest się przekonanym, iż danej osoby nie zobaczy się po raz drugi w swoim życiu

Akeya to świat, którego liczni bogowie – Tavini – okazali się nieudolnymi stwórcami. Jako gracz wcielasz się w mieszkańca Akeyi, czyli w jedno z Dzieci Akeyskich – istot, które żyją pomimo wad tego świata i toczą nieustanną walkę z konsekwencjami błędów Tavinów.

 

Akeya to także system RPG, który pozwala na elastyczne modyfikowanie zasad na potrzeby narracji i wizji Mistrza Gry oraz graczy. Głównym aspektem mechaniki jest zastosowanie Tabeli Nagród i Kar Narracyjnych. Dzięki niej, na podstawie narracji przedstawionej przez gracza, ustalane są kości rzucane przy zdawaniu konkretnego, opisywanego testu.

I. Czym jest Akeya?

“Czas się toczy, Akeya trwa” – gyntafskie pozdrowienie; używane najczęściej gdy jest się przekonanym, iż danej osoby nie zobaczy się po raz drugi w swoim życiu

Akeya to świat, którego liczni bogowie – Tavini – okazali się nieudolnymi stwórcami. Jako gracz wcielasz się w mieszkańca Akeyi, czyli w jedno z Dzieci Akeyskich – istot, które żyją pomimo wad tego świata i toczą nieustanną walkę z konsekwencjami błędów Tavinów.

 

Akeya to także system RPG, który pozwala na elastyczne modyfikowanie zasad na potrzeby narracji i wizji Mistrza Gry oraz graczy. Głównym aspektem mechaniki jest zastosowanie Tabeli Nagród i Kar Narracyjnych. Dzięki niej, na podstawie narracji przedstawionej przez gracza, ustalane są kości rzucane przy zdawaniu konkretnego, opisywanego testu.

II. Jakim RPG jest Akeya?

W Akeyi nie ma wiary. Nie ma wiary, bo nie w co wierzyć.” – Nieznane Dziecię Akeyskie

Akeya to narracyjno-gamistyczny system, który kładzie nacisk na wykorzystanie opisów i kreatywności graczy bezpośrednio w mechanice. Tym samym pozostawia dużo miejsca na rozbudowany rozwój postaci z satysfakcją z taktycznej walki.

Mechanika Akeyi jest elastyczna i charakteryzuje się narracyjnym podejściem do wydarzeń. Na wszelkiego rodzaju testy przede wszystkim mają wpływ narracja i opisy graczy. Takie podejście zachęca do szukania kreatywnych rozwiązań. 

Dodatkowo Akeya RPG cechuje się modularnością i możliwością indywidualnej interpretacji zasad w dopasowaniu do każdej sytuacji narracyjnej. Narzędzia prowadzenia rozgrywki są na tyle uniwersalne, aby dać pole do popisu zarówno Mistrzowi Gry, jak i graczom.

 

Dzięki swojemu narracyjnemu podejściu mechanika świetnie sprawdza się na sesjach skupionych wokół rozmów, intryg oraz obmyślaniu szalonych planów opartych na talentach postaci. System walki oferuje natomiast otwartość i rozgrywkę taktyczną, co pozwala wynosić satysfakcję również z budowania swojej postaci mechanicznie.

 

W Akeyi nie ma klasycznie rozumianych klas/profesji. Po części ich rolę odgrywają pochodzenia, które sugerują kim postać była w swojej przeszłości albo jest w tym momencie. Dzięki mnogości różnorodnej treści bardzo łatwo jest opowiedzieć historię stworzonej przez siebie osoby. Akeya oferuje 80 pochodzeń i 8 ras, które, podobnie jak tło fabularne, wpływają na statystyki i umiejętności kreowanej postaci.

II. Jakim RPG jest Akeya?

W Akeyi nie ma wiary. Nie ma wiary, bo nie w co wierzyć.” – Nieznane Dziecię Akeyskie

Akeya to narracyjno-gamistyczny system, który kładzie nacisk na wykorzystanie opisów i kreatywności graczy bezpośrednio w mechanice. Tym samym pozostawia dużo miejsca na rozbudowany rozwój postaci z satysfakcją z taktycznej walki.

Mechanika Akeyi jest elastyczna i charakteryzuje się narracyjnym podejściem do wydarzeń. Na wszelkiego rodzaju testy przede wszystkim mają wpływ narracja i opisy graczy. Takie podejście zachęca do szukania kreatywnych rozwiązań. 

Dodatkowo Akeya RPG cechuje się modularnością i możliwością indywidualnej interpretacji zasad w dopasowaniu do każdej sytuacji narracyjnej. Narzędzia prowadzenia rozgrywki są na tyle uniwersalne, aby dać pole do popisu zarówno Mistrzowi Gry, jak i graczom.

 

Dzięki swojemu narracyjnemu podejściu mechanika świetnie sprawdza się na sesjach skupionych wokół rozmów, intryg oraz obmyślaniu szalonych planów opartych na talentach postaci. System walki oferuje natomiast otwartość i rozgrywkę taktyczną, co pozwala wynosić satysfakcję również z budowania swojej postaci mechanicznie.

 

W Akeyi nie ma klasycznie rozumianych klas/profesji. Po części ich rolę odgrywają pochodzenia, które sugerują kim postać była w swojej przeszłości albo jest w tym momencie. Dzięki mnogości różnorodnej treści bardzo łatwo jest opowiedzieć historię stworzonej przez siebie osoby. Akeya oferuje 80 pochodzeń i 8 ras, które, podobnie jak tło fabularne, wpływają na statystyki i umiejętności kreowanej postaci.

III. Jakimi kostkami się rzuca?

“Wszystko piękne jak drzewo, lecz co jeśli drzewo chce mieć korzenie po niebo” – Eni Tavin Karnif, zwracający się do Tavina Nekrisa po porażce Akeya

W Akeya RPG rzuca się 2k20 i wybiera wyższy wynik, natomiast do tego rzutu dodaje się różne inne kostki, które wynikają z Argumentów Narracyjnych graczy i Mistrza Gry.

III. Jakimi kostkami się rzuca?

“Wszystko piękne jak drzewo, lecz co jeśli drzewo chce mieć korzenie po niebo” – Eni Tavin Karnif, zwracający się do Tavina Nekrisa po porażce Akeya

W Akeya RPG rzuca się 2K20 i wybiera wyższy wynik, natomiast do tego rzutu dodaje się różne inne kostki, które wynikają z Argumentów Narracyjnych graczy i Mistrza Gry.

IV. Co wyróżnia mechanikę Akeya RPG?

W obliczu niezrozumiałej natury Daru Amina istniała jednak niewielka grupa, która potrafiła kontrolować swoje moce. Te osobliwości zostały nazwane Perygai, czyli tymi którzy posiadali Potencjał Magiczny i utrzymywali nad nim kontrolę.” – Początki panowania Daru Amina wśród Dzieci Akeyskich

System Argumentów Narracyjnych jest główną mechaniką ułatwiania lub utrudniania testów na podstawie narracji, zmieniając rzucane kostki i tym samym skuteczność rzutu.System Argumentów Narracyjnych jest główną mechaniką ułatwiania lub utrudniania testów na podstawie narracji, zmieniając rzucane kostki i tym samym skuteczność rzutu.

System Szczęścia wykorzystuje listę cytatów, które interpretowane są zależnie od kontekstu sytuacji narracyjnej. To kolejny przykład tego jak narracja w Akeyi RPG komplementuje mechanikę.

Poniżej filmik z naszej sesji pokazowej, który szczegółowo tłumaczy Szczęście:

System posiada rozwiązania na tworzenie każdego możliwego oręża, dając broniom unikatowe właściwości i statystyki.

Poprzez mechanikę Argumentów Narracyjnych, system pozwala na stworzenie względem narracji gracza dowolnego talentu, czy nawet rodzaju craftingu.

W systemie Akeya RPG, rzuty na inicjatywę zastąpione zostały licytacją inicjatywy przed rozpoczęciem każdej tury. Umożliwia to graczowi podjęcie decyzji odnośnie taktyki, jaką chce obrać w czasie walki, a także na dynamiczną adaptację do sytuacji narracyjnej.

W Akeya RPG została zaimplementowana plansza, która umożliwia dostosowanie się do każdej sytuacji, bez potrzeby planowania każdej pojedynczej potyczki przez Game Mastera.

IV. Co wyróżnia mechanikę Akeya RPG?

W obliczu niezrozumiałej natury Daru Amina istniała jednak niewielka grupa, która potrafiła kontrolować swoje moce. Te osobliwości zostały nazwane Perygai, czyli tymi którzy posiadali Potencjał Magiczny i utrzymywali nad nim kontrolę.” – Początki panowania Daru Amina wśród Dzieci Akeyskich

System Argumentów Narracyjnych jest główną mechaniką ułatwiania lub utrudniania testów na podstawie narracji, zmieniając rzucane kostki i tym samym skuteczność rzutu.System Argumentów Narracyjnych jest główną mechaniką ułatwiania lub utrudniania testów na podstawie narracji, zmieniając rzucane kostki i tym samym skuteczność rzutu.

System Szczęścia wykorzystuje listę cytatów, które interpretowane są zależnie od kontekstu sytuacji narracyjnej. To kolejny przykład tego jak narracja w Akeyi RPG komplementuje mechanikę.

Poniżej filmik z naszej sesji pokazowej, który szczegółowo tłumaczy Szczęście:

System posiada rozwiązania na tworzenie każdego możliwego oręża, dając broniom unikatowe właściwości i statystyki.

Poprzez mechanikę Argumentów Narracyjnych, system pozwala na stworzenie względem narracji gracza dowolnego talentu, czy nawet rodzaju craftingu.

W systemie Akeya RPG, rzuty na inicjatywę zastąpione zostały licytacją inicjatywy przed rozpoczęciem każdej tury. Umożliwia to graczowi podjęcie decyzji odnośnie taktyki, jaką chce obrać w czasie walki, a także na dynamiczną adaptację do sytuacji narracyjnej.

W Akeya RPG została zaimplementowana plansza, która umożliwia dostosowanie się do każdej sytuacji, bez potrzeby planowania każdej pojedynczej potyczki przez Game Mastera.

V. Na czym polegają Błędy Tavinów?

“Godni większego poszanowania, niż ktokolwiek żywy. Godni więcej, niż ktokolwiek kogo tutaj mamy. Szanujcie ich, bo ja ich szanuję.” – Nieznany Perygai

Błędów Tavinów jest wiele. Akeya to świat, w którym młode, dopiero co pchnięte do życia istoty otrzymały niemalże nieograniczone możliwości tworzenia. Takie istoty były niczym dzieci lepiące z gliny. Nie wiedząc, co robią, wypełniły świat swoimi pokracznymi pomysłami.

Karnif stworzył Gwyndów jako istoty wiecznie piękne, nie starzejące się pod upływem lat. Napiętnował ich także jedną, poważną wadą: Gwyndów nie mogło być więcej niż stworzył ich na początku Karnif. Gdy populacja tej rasy osiąga swój limit, zamiast Gwynda rodzi się Dutvyll – krótkowieczna istota zdająca się być jedynie żałosną imitacją Gwynda. Dopiero śmierć jednego z długowiecznych Gwyndów robi miejsce dla narodzin nowego, przez co wybucha wiele konfliktów mających na celu przetrzebienie populacji rodów rywali. Pośród Dutvylli także może narodzić się Gwynd, który zazwyczaj ściąga na siebie zawistne spojrzenia i staje się celem prześladowań. Te dwie połączone przez ciekawość Karnifa rasy zmuszone są do pełnej napięć, niezdrowej współegzystencji.

Kovanowie pokryci są twardą i bardzo grubą warstwą skóry, która wedle inspiracji Meemosa miała stać się nieprzenikalną barierą. Do tego zostali pobłogosławieni długowiecznością, siłą oraz wigorem.

Jednowymiarowe myślenie Meemosa i brak rozwagi w jego sztuce okazały się katastrofalne w skutkach dla Kovanów. Ich forma, przygotowana naprędce, otrzymała obraz pokurcza, wzrostem dorównując jedynie Uvhraddom. Dodatkowo, Kovanowie starzeją się szybko i w bardzo wczesnym etapie życia ich tęgie i twarde ciała zaczynają się powoli i boleśnie rozpadać. Najstarsi członkowie ich społeczeństwa mają odsłonięte kości i mięśnie, a ich ciała są wychudzone i kruche. Dni tych Kovanów, którzy dożyją sędziwego wieku, przepełnione są cierpieniem, a ich jedyną ucieczką od bólu jest śmierć.

Przekleństwem Efelliadów, pierwszego pełnego tworu Meemosa, była bliźniaczość ich wyglądu. Każdy z nich, zgodnie z przekornym zamysłem Meemosa, dobitnie różnił się od Dzieci Karnifa poprzez swoją ciemną skórę i białe włosy. W ich rasie istniał jednak tylko jeden obraz kobiety i mężczyzny, bowiem każdy Efelliad w swojej płci był jednakowy pod względem oblicza. Identycznych niczym krople wody Efelliadów nie sposób było rozróżnić. Aby działać poprawnie jako społeczeństwo, musieli odnaleźć metody umożliwiające każdemu z nich wyróżnienie swojego wizerunku.

Amin, bóg z obsesją na punkcie piękna i perfekcji, nieumyślnie stworzył klątwę, która według jego wizji miała na celu podkreślać piękne dusze tego świata. Dzikie Piękno działa w sposób nieprzewidywalny, wykrzywiając percepcję dotkniętych nim osób nawet do tego stopnia, że widzi ona jedynie projekcję swojego przekleństwa, które następnie krzywdzi ludzi wokół.

Niektóre z wytworów Dzikiego Piękna potrafią rozmawiać ze swoimi nosicielami, czasem dbając o nich na swój dziwaczny sposób, a czasem przejmując nad nimi kontrolę.

Walka z Dzikim Pięknem trudna, niebezpieczna i kompletnie nieprzewidywalna. Jedyne osoby, które mogą stawić im czoła, to Amdyffowie – osoby, które latami kultywowały sztukę przeciwdziałania Dzikiemu Pięknu.
W tych czasach Amdyffowie budują najwyższą warstwę społeczną i to oni, wyzwalając Akeyę z władzy Dzikiego Piękna, rządzą światem.

Meemos, w swojej bezsilności w tworzeniu dzieła przewyższającego wszystkie inne Dzieci Akeyskie, stworzył swoje ostatnie dzieło. Cavrun to nieprzewidywalny w walce potwór o poteżnym cielsku pokrytym grubą skórą, którą niezwykle ciężko przebić. Jednakże, przez ich stworzoną naprędce formę, Cavruny bardzo szybko umierają ze starości. Skondensowana w nich moc tworzenia powoduje cud rozkwitu wokół ich momentalnie rozkładających się zwłok, doprowadzając do niesamowicie szybkiego porostu roślinności. 

Z upływem czasu, w wyniku tej cechy powstała wielka Puszcza Cavruńska, która spowija ogromną część Gyntafu, gdzie niewiele osób śmie wchodzić.

V. Na czym polegają Błędy Tavinów?

“Godni większego poszanowania, niż ktokolwiek żywy. Godni więcej, niż ktokolwiek kogo tutaj mamy. Szanujcie ich, bo ja ich szanuję.” – Nieznany Perygai

Błędów Tavinów jest wiele. Akeya to świat, w którym młode, dopiero co pchnięte do życia istoty otrzymały niemalże nieograniczone możliwości tworzenia. Takie istoty były niczym dzieci lepiące z gliny. Nie wiedząc, co robią, wypełniły świat swoimi pokracznymi pomysłami.

Karnif stworzył Gwyndów jako istoty wiecznie piękne, nie starzejące się pod upływem lat. Napiętnował ich także jedną, poważną wadą: Gwyndów nie mogło być więcej niż stworzył ich na początku Karnif. Gdy populacja tej rasy osiąga swój limit, zamiast Gwynda rodzi się Dutvyll – krótkowieczna istota zdająca się być jedynie żałosną imitacją Gwynda. Dopiero śmierć jednego z długowiecznych Gwyndów robi miejsce dla narodzin nowego, przez co wybucha wiele konfliktów mających na celu przetrzebienie populacji rodów rywali. Pośród Dutvylli także może narodzić się Gwynd, który zazwyczaj ściąga na siebie zawistne spojrzenia i staje się celem prześladowań. Te dwie połączone przez ciekawość Karnifa rasy zmuszone są do pełnej napięć, niezdrowej współegzystencji.

Kovanowie pokryci są twardą i bardzo grubą warstwą skóry, która wedle inspiracji Meemosa miała stać się nieprzenikalną barierą. Do tego zostali pobłogosławieni długowiecznością, siłą oraz wigorem.

Jednowymiarowe myślenie Meemosa i brak rozwagi w jego sztuce okazały się katastrofalne w skutkach dla Kovanów. Ich forma, przygotowana naprędce, otrzymała obraz pokurcza, wzrostem dorównując jedynie Uvhraddom. Dodatkowo, Kovanowie starzeją się szybko i w bardzo wczesnym etapie życia ich tęgie i twarde ciała zaczynają się powoli i boleśnie rozpadać. Najstarsi członkowie ich społeczeństwa mają odsłonięte kości i mięśnie, a ich ciała są wychudzone i kruche. Dni tych Kovanów, którzy dożyją sędziwego wieku, przepełnione są cierpieniem, a ich jedyną ucieczką od bólu jest śmierć.

Przekleństwem Efelliadów, pierwszego pełnego tworu Meemosa, była bliźniaczość ich wyglądu. Każdy z nich, zgodnie z przekornym zamysłem Meemosa, dobitnie różnił się od Dzieci Karnifa poprzez swoją ciemną skórę i białe włosy. W ich rasie istniał jednak tylko jeden obraz kobiety i mężczyzny, bowiem każdy Efelliad w swojej płci był jednakowy pod względem oblicza. Identycznych niczym krople wody Efelliadów nie sposób było rozróżnić. Aby działać poprawnie jako społeczeństwo, musieli odnaleźć metody umożliwiające każdemu z nich wyróżnienie swojego wizerunku.

Amin, bóg z obsesją na punkcie piękna i perfekcji, nieumyślnie stworzył klątwę, która według jego wizji miała na celu podkreślać piękne dusze tego świata. Dzikie Piękno działa w sposób nieprzewidywalny, wykrzywiając percepcję dotkniętych nim osób nawet do tego stopnia, że widzi ona jedynie projekcję swojego przekleństwa, które następnie krzywdzi ludzi wokół.

Niektóre z wytworów Dzikiego Piękna potrafią rozmawiać ze swoimi nosicielami, czasem dbając o nich na swój dziwaczny sposób, a czasem przejmując nad nimi kontrolę.

Walka z Dzikim Pięknem trudna, niebezpieczna i kompletnie nieprzewidywalna. Jedyne osoby, które mogą stawić im czoła, to Amdyffowie – osoby, które latami kultywowały sztukę przeciwdziałania Dzikiemu Pięknu.
W tych czasach Amdyffowie budują najwyższą warstwę społeczną i to oni, wyzwalając Akeyę z władzy Dzikiego Piękna, rządzą światem.

Meemos, w swojej bezsilności w tworzeniu dzieła przewyższającego wszystkie inne Dzieci Akeyskie, stworzył swoje ostatnie dzieło. Cavrun to nieprzewidywalny w walce potwór o poteżnym cielsku pokrytym grubą skórą, którą niezwykle ciężko przebić. Jednakże, przez ich stworzoną naprędce formę, Cavruny bardzo szybko umierają ze starości. Skondensowana w nich moc tworzenia powoduje cud rozkwitu wokół ich momentalnie rozkładających się zwłok, doprowadzając do niesamowicie szybkiego porostu roślinności. 

Z upływem czasu, w wyniku tej cechy powstała wielka Puszcza Cavruńska, która spowija ogromną część Gyntafu, gdzie niewiele osób śmie wchodzić.

VI. Z jakimi problemami będą stykali się bohaterowie podczas sesji?

Powstanie i powolny upadek Gwellharu finalnie zakończyło erę Tavinów, Akeya i boskiego tworzenia. Pozostały tylko Dzieci, które miały żyć według swoich możliwości, które otrzymały od stwórców, formując swoją przyszłość według własnej woli. ” – Koniec Prawdy Nekrisa

Jak wspomnieliśmy wyżej Akeya to świat pełen błędów i pokracznych idei. 

Będąc mieszkańcem Akeyi wiecznie liczysz się z konfliktem. Z ciągłą walką o przetrwanie. Z poszukiwaniem nadziei na poprawienie błędów stwórców. Żyjąc w tym świecie musisz zdecydować, jakim wartościom poświęcisz swoje życie, jakie błędy chcesz naprawić, komu chcesz pomóc albo co chcesz zmienić. A może nie chcesz pomagać, może czujesz złość i niedowierzanie w stosunku do tego co zrobili Tavini? Może chcesz zmienić świat pod siebie, wykorzystując wszystkie klątwy, jakie Akeya ma do zaoferowania?

Jako Dziecię Akeyskie musisz zdecydować, w jaki sposób przyjdzie ci się mierzyć z błędami bogów. Świat pełen bólu, cierpienia, zawiści i żądz nie pozostawia miejsca dla niezdecydowanych.

Jak to mówią — w Akeyi nie ma wiary. Nie ma wiary, bo nie ma w co wierzyć. Mieszkańcy Akeyi mogą liczyć tylko na siebie i to, czego sami są w stanie dokonać. Tavini już ich zawiedli.

VI. Z jakimi problemami będą stykali się bohaterowie podczas sesji?

Powstanie i powolny upadek Gwellharu finalnie zakończyło erę Tavinów, Akeya i boskiego tworzenia. Pozostały tylko Dzieci, które miały żyć według swoich możliwości, które otrzymały od stwórców, formując swoją przyszłość według własnej woli. ” – Koniec Prawdy Nekrisa

Jak wspomnieliśmy wyżej Akeya to świat pełen błędów i pokracznych idei. 

Będąc mieszkańcem Akeyi wiecznie liczysz się z konfliktem. Z ciągłą walką o przetrwanie. Z poszukiwaniem nadziei na poprawienie błędów stwórców. Żyjąc w tym świecie musisz zdecydować, jakim wartościom poświęcisz swoje życie, jakie błędy chcesz naprawić, komu chcesz pomóc albo co chcesz zmienić. A może nie chcesz pomagać, może czujesz złość i niedowierzanie w stosunku do tego co zrobili Tavini? Może chcesz zmienić świat pod siebie, wykorzystując wszystkie klątwy, jakie Akeya ma do zaoferowania?

Jako Dziecię Akeyskie musisz zdecydować, w jaki sposób przyjdzie ci się mierzyć z błędami bogów. Świat pełen bólu, cierpienia, zawiści i żądz nie pozostawia miejsca dla niezdecydowanych.

Jak to mówią — w Akeyi nie ma wiary. Nie ma wiary, bo nie ma w co wierzyć. Mieszkańcy Akeyi mogą liczyć tylko na siebie i to, czego sami są w stanie dokonać. Tavini już ich zawiedli.

VII. Na czym polega rozwój postaci?

Stał pośród najsilniejszych z Eangów Zachodnich. Stał pośród osób, które wzrosły jako granica między życiem, a śmiercią. Jego ramiona dotykały najodważniejszych z jego rasy, a on sam należał do nich.
Całym sobą, skórą i kośćmi, każdym mięśniem i pełnią umysłu był tym, który walczy z Cavrunami.
” – Gurdan, jeden z łowców cavruńskich, wyznawca Sasyna

System progresji w Akeyi nie jest połączony z tym, ilu wrogów się zabiło, ile zadań się wykonało czy ile doświadczenia udało się nazbierać w trakcie sesji; jest bezpośrednio związany z odgrywaniem postaci przez graczy.

 

Na koniec każdej sesji wykonuje się tak zwany Rachunek Sumienia, gdzie przed graczem prezentowana jest Lista Przyświecień Tavinów. Działania jego postaci podczas sesji są wtedy porównywane z cechami charakteru Bogów Stwórców, oferując 14 wyborów. Każdy z nich oferuje swój własny sposób rozwoju statyk oraz unikatowy aspekt Przyświecenia, a także posiada swój własny cennik Rozwoju o wartościach odmiennych od innych dróg rozwoju. Gracz może wybrać dowolne Przyświecenie, jednak to Mistrz Gry określa, które z nich najbardziej pasuje do jego drużyny, a następnie postaci. Wybranie pasującego Przyświecenia daje graczowi dodatkowe bonusy przy tym konkretnym Rachunku Sumienia.

VII. Na czym polega rozwój bohaterów?

Stał pośród najsilniejszych z Eangów Zachodnich. Stał pośród osób, które wzrosły jako granica między życiem, a śmiercią. Jego ramiona dotykały najodważniejszych z jego rasy, a on sam należał do nich.
Całym sobą, skórą i kośćmi, każdym mięśniem i pełnią umysłu był tym, który walczy z Cavrunami.
” – Gurdan, jeden z łowców cavruńskich, wyznawca Sasyna

System progresji w Akeyi nie jest połączony z tym, ilu wrogów się zabiło, ile zadań się wykonało czy ile doświadczenia udało się nazbierać w trakcie sesji; jest bezpośrednio związany z odgrywaniem postaci przez graczy.

 

Na koniec każdej sesji wykonuje się tak zwany Rachunek Sumienia, gdzie przed graczem prezentowana jest Lista Przyświecień Tavinów. Działania jego postaci podczas sesji są wtedy porównywane z cechami charakteru Bogów Stwórców, oferując 14 wyborów. Każdy z nich oferuje swój własny sposób rozwoju statyk oraz unikatowy aspekt Przyświecenia, a także posiada swój własny cennik Rozwoju o wartościach odmiennych od innych dróg rozwoju. Gracz może wybrać dowolne Przyświecenie, jednak to Mistrz Gry określa, które z nich najbardziej pasuje do jego drużyny, a następnie postaci. Wybranie pasującego Przyświecenia daje graczowi dodatkowe bonusy przy tym konkretnym Rachunku Sumienia.

VIII. Jaka jest zawartość podręcznika?

– Vaigowie już nie są Jedyni, to słowo zaginęło we własnym znaczeniu. Nie ma już Jedynego Vaiga. ” – Stary Vaig, opowiadający swemu wnukowi i dziejach jego ludu

Zawartość podręcznika Akeyi dzieli się na trzy sekcje: Fabuła Uniwersum, Mechanika i Startowe Przygody.

VIII. Jaka jest zawartość podręcznika?

– Vaigowie już nie są Jedyni, to słowo zaginęło we własnym znaczeniu. Nie ma już Jedynego Vaiga. ” – Stary Vaig, opowiadający swemu wnukowi i dziejach jego ludu

Zawartość podręcznika Akeyi dzieli się na trzy sekcje: Fabuła Uniwersum, Mechanika i Startowe Przygody.

IX. Chcę wciągnąć kolegę w grę, czy musi przeczytać podręcznik?

W końcu jedna grupa ludzi ugięła się pod presją zagrożenia ich cywilizacji i w desperackim akcie zaatakowała dwóch Andal, którzy podróżowali przez Madic – krainę Eangów Zachodnich…” – fragment Prawdy Nekrisa, Czas Eni Tavina Amina w Erze Minen Creu

Nie ma co oszukiwać, przeczytanie zasad i informacji na temat uniwersum przez graczy jest bardzo przydatne i mocno ułatwia grę.

Natomiast wiemy, że Akeya jest dużym i rozbudowanym uniwersum, a nie każdy ma czas, żeby wejść w wielostronicową lekturę na temat świata.
Jako wydawca stworzyliśmy parę narzędzi, aby ułatwić nowym osobom wejście w uniwersum.

Pierwszym z nich jest nasz Zestaw Startowy, który w skrócony sposób pokazuje podstawowe mechaniki oraz zawiera bardzo prosty i podstawowy scenariusz.  Pozwala on zaznajomić się przede wszystkim z mechaniką i w niewielkim stopniu z uniwersum. Później można zagrać drugi scenariusz ze startera, który pokazuje znacznie więcej uniwersum i klimatu, jakim Akeya się charakteryzuje, wprowadzając nowych graczy jeszcze głębiej w ten świat.

Drugim narzędziem są darmowe animowane słuchowiska na naszym kanale YouTube, gdzie gracze mogą w przystępny sposób posłuchać na temat uniwersum Akeyi. Wysłuchanie całej serii daje wszystkie potrzebne informacje do grania w świecie Akeyi i nie wymaga czytania czegokolwiek. Dodatkowo na naszym YouTubie są także dostępne krótkie filmiki tłumaczące najważniejsze aspekty mechaniki.

Trzecim narzędziem są startowe przygody w podręczniku, które można przejść za jednym posiedzeniem. Nie wymagają żadnej wiedzy na temat uniwersum, wystarczy zapoznanie się z kawałkiem wiedzy potrzebnej do zrozumienia sytuacji na sesji. Wszystkie trzy przygody pokazują Akeyę z innej perspektywy fabularnej, jak i mechanicznej. Dodatkowo ostatnia, trzecia przygoda daje łatwą drogę do rozpoczęcia kampanii.

IX. Chcę wciągnąć kolegę w grę, czy musi przeczytać podręcznik?

W końcu jedna grupa ludzi ugięła się pod presją zagrożenia ich cywilizacji i w desperackim akcie zaatakowała dwóch Andal, którzy podróżowali przez Madic – krainę Eangów Zachodnich…” – fragment Prawdy Nekrisa, Czas Eni Tavina Amina w Erze Minen Creu

Nie ma co oszukiwać, przeczytanie zasad i informacji na temat uniwersum przez graczy jest bardzo przydatne i mocno ułatwia grę.

Natomiast wiemy, że Akeya jest dużym i rozbudowanym uniwersum, a nie każdy ma czas, żeby wejść w wielostronicową lekturę na temat świata.
Jako wydawca stworzyliśmy parę narzędzi, aby ułatwić nowym osobom wejście w uniwersum.

Pierwszym z nich jest nasz Zestaw Startowy, który w skrócony sposób pokazuje podstawowe mechaniki oraz zawiera bardzo prosty i podstawowy scenariusz.  Pozwala on zaznajomić się przede wszystkim z mechaniką i w niewielkim stopniu z uniwersum. Później można zagrać drugi scenariusz ze startera, który pokazuje znacznie więcej uniwersum i klimatu, jakim Akeya się charakteryzuje, wprowadzając nowych graczy jeszcze głębiej w ten świat.

Drugim narzędziem są darmowe animowane słuchowiska na naszym kanale YouTube, gdzie gracze mogą w przystępny sposób posłuchać na temat uniwersum Akeyi. Wysłuchanie całej serii daje wszystkie potrzebne informacje do grania w świecie Akeyi i nie wymaga czytania czegokolwiek. Dodatkowo na naszym YouTubie są także dostępne krótkie filmiki tłumaczące najważniejsze aspekty mechaniki.

Trzecim narzędziem są startowe przygody w podręczniku, które można przejść za jednym posiedzeniem. Nie wymagają żadnej wiedzy na temat uniwersum, wystarczy zapoznanie się z kawałkiem wiedzy potrzebnej do zrozumienia sytuacji na sesji. Wszystkie trzy przygody pokazują Akeyę z innej perspektywy fabularnej, jak i mechanicznej. Dodatkowo ostatnia, trzecia przygoda daje łatwą drogę do rozpoczęcia kampanii.

X. Jakie proponujecie narzędzia dla Mistrzów Gry?

Kiedy otworzył oczy, ujrzał Akeyę: świat piękny, ale też okropny. Świat, który od razu nasunął mu czego chce dokonać oraz świat, który od razu powiedział mu, dlaczego dokonać tego nie może.
Wtedy całe jego wcielenie zrozumiało pierwszą swoją rozmowę. Poczuł, jakby usłyszał hymn, który wzywa go do czynu. Czynu, którego jeszcze nie mógł sobie wyobrazić, lecz czynu, którego znał wagę w swojej pełni.
” – dialog Nekrisa

Do podręcznika Akeya RPG od razu dodajemy:
– mapy i drukowane rekwizyty do 3 przygód w podręczniku w formie PDF,

– uzupełnialne karty postaci, karty postaci niezależnych, karty dużej walki oraz handouty mechaniczne w formie PDF,

– instrukcje i materiały do zaimplementowania Akeyi na portalu Roll20 przy wykorzystaniu darmowego konta.

Dodatkowo wspominaliśmy już wcześniej o animowanych słuchowiskach dla nowych graczy oraz skrótach mechaniki dostępnych na kanale na YouTube.

 

W niedalekiej przyszłości dostępna będzie także zrobiona przez nas aplikacja o nazwie Akantur, która ma pomóc graczom i Mistrzom Gry w organizacji swoich sesji.

X. Jakie proponujecie narzędzia dla Mistrzów Gry?

Kiedy otworzył oczy, ujrzał Akeyę: świat piękny, ale też okropny. Świat, który od razu nasunął mu czego chce dokonać oraz świat, który od razu powiedział mu, dlaczego dokonać tego nie może.
Wtedy całe jego wcielenie zrozumiało pierwszą swoją rozmowę. Poczuł, jakby usłyszał hymn, który wzywa go do czynu. Czynu, którego jeszcze nie mógł sobie wyobrazić, lecz czynu, którego znał wagę w swojej pełni.
” – dialog Nekrisa

Do podręcznika Akeya RPG od razu dodajemy:
– mapy i drukowane rekwizyty do 3 przygód w podręczniku w formie PDF,

– uzupełnialne karty postaci, karty postaci niezależnych, karty dużej walki oraz handouty mechaniczne w formie PDF,

– instrukcje i materiały do zaimplementowania Akeyi na portalu Roll20 przy wykorzystaniu darmowego konta.

Dodatkowo wspominaliśmy już wcześniej o animowanych słuchowiskach dla nowych graczy oraz skrótach mechaniki dostępnych na kanale na YouTube.

 

W niedalekiej przyszłości dostępna będzie także zrobiona przez nas aplikacja o nazwie Akantur, która ma pomóc graczom i Mistrzom Gry w organizacji swoich sesji.

Minneur Games / Akeya 2021

Minneur Games / Akeya 2021